Friday, November 8, 2013

FOR THINGS TO CHANGE, I MUST CHANGE FIRST!..

Saya dengar-dengar...ramai yang tengah stress sekarang ni..selalunya diorang ni stress dalam kerjaya mereka.Ada yang stress bermula di ofis...mula-mula boleh control lagi..balik rumah cool lagi..tapi kalau dah kritikal, ia boleh bawak ke rumah pula, hubungan suami isteri pulak porak peranda..Ada yang bermula di rumah...stress dalam perhubungan rumah tangga..ada masalah dengan pasangan..ke ofis boleh senyum lagi...tapi lama-lama boleh effect juga kerjaya..Dok teringat suami keluar lagi tak dengan pompuan ttuuuutt?

Tak kisah lah stress yang bermula di ofis atau yang bermula di rumah..Semuanya berkaitan dengan siapa? Semuanya salah siapa? Mestilah salah company kan? Salah boss kan?.Boss kedekut, bagi gaji 2 ribu atau 3 ribu..kerja macam pangkat 5 ribu...workload jangan cakap..tak habis-habis..Tak cukup masa kat ofis..bawak balik ke rumah pulak..Bila nak buat kat rumah, anak-anak mintak dibelai..Suami pun mintak dibelai...emmm...takpe, sacrifice pulak masa tidur..tak payah tidur, habiskan kerja..Esok ke ofis, sama jugak..kerja tak habis-habis..pastu mengantuk, performance teruk..kena hampuk lagi dengan Boss..suami di rumah pulak, bila dah kurang belaian..dah pandai balik malam...Fuuhh!!..

Semuanya orang yang salah..salah BOSS..atau company..ada juga yang salahkan kawan-kawan seofis..Kawan-kawan dengki..kawan-kawan cepat naik sebab kipas boss..apa daaaa fikir macam tu, ingat Boss tu haprak sangat ke? ingat Boss tu bodoh tak tahu menilai ke?

Yang stress dalam hubungan suami-isteri pulak..Disalahkan pasangan..Suami tak tolong buat kerja rumah..suami malas..suami pentingkan kawan-kawan dari anak-anak..suami asyik berfacebook...suami tak romantik..suami macam kayu..ha ha ha..

Yang salahkan isteri pulak, isteri tak memahami..isteri tak ada masa membelai..isteri lebihkan kerjaya atau bisnes..isteri lebihkan anak-anak..isteri tak reti nak melawa..di rumah pakai macam makcik-makcik..sayang duit punya pasal, pakai baju lama bertahun-tahun..dah berkali-kali jahit baju kaftan tu..warnanya pun dah blurr...Suami mana boleh tahan hari-hari tengok macam tu...Kat ofis dia semua cun-cun..wangi-wangi..hihihiii....

Apa saja kita nak salahkan orang..Semua orang salah!!..Memang la STRESS!!..Sebab macamana kita nak ubah orang?..Mana boleh ubah orang?..Boleh ke nak ubah Boss?nak ubah company?kawan-kawan? Pasangan...lagi la tak boleh..Hari-hari dok menyalahkan orang...Diri sendiri ni betullllll saja....Macamana saya tau?..Sebab BIAWAK macam AWAK tu ada dalam diri saya dulunyaaa..

Sama ja, saya pun macam tu lah...Bisnes Hai-O yang saya buat dulu down..salahkan downline..sebab downline semua makin hilang...Tak sedar kenapa diorang hilang? Buat bisnes satu lagi..LL nama company tu...down lagi, salahkan company..kata company tu bodoh, sistem dia tak betul..Ada yang bisnes restoran down, salahkan orang sebelah sebab bomohkan dia..uikksss...sedangkan dia masak tak sedap, sedangkan dia layan customer macam orang mintak sedekah..sedangkan dia terjerit-jerit marahkan staff dia depan-depan customer?..Sapa nak ke restorannya lagi?

Sekarang saya dah faham...FOR THINGS TO CHANGE...I MUST CHANGE FIRST....Kita kena CERMIN diri kita sendiri...Jangan asyik nak menyalahkan orang je...Tengok dalam diri, apa yang kurang...Apa yang kurang kita BERI?..Jangan asyik nak mintak orang beri..tapi kita tak beri apa-apa?

BERI? Beri apa?....Sebenarnya, nampak tak?..Selalunya, orang yang dalam STRESS ni sama ada di ofis atau di rumah...dia kurang kasih sayang..dia kurang mendapat LOVE..Muka dia stress memanjang...masaaammm je..Sebab dia mengharapkan LOVE dari orang sekelilingnya...Sedangkan dia tak tahu..sepatutnya...dia lah yang kena start dulu..Kitalah yang kena BERI LOVE dulu....berikan kasih sayang kita...

Kalau di rumah..dengan hubungan suami isteri kita faham macamana effect kurang kasih sayang ini kepada pasangan atau anak-anak..Tapi macamana dari LOVE kita boleh kurangkan STRESS di ofis?..Kan stress itu disebabkan workload?..Betul, workload..tapi siapa yang bagi? Boss kan? Yang buatnya pulak siapa? Kita kan...Manusia kan?..Tak kisahlah kerja bertimbun macam mana pun..tanggungjawab besar macamana pun..Tapi kalau orang yang penuh kasih sayang..yang sentiasa beri LOVE kepada orang sekeliling..perhatikan, hidup mereka sangat mudah...Mereka tahu macamana nak control diri mereka..

Dulu, ex boss saya ni orangnya sangat manis, cantikkk...apa saja yang kita tolong, mulutnya tak lekang sebut TERIMA KASIH..dah la dulu saya di ZAMAN BIAWAK.saya jadi pelik jugak dengan perangai Kak Rosnida ni...every single thing dia mesti sebut TERIMA KASIH...dan dia sentiasa SENYUM..Tapi rupanya masa tu..dia tengah mengalami masalah rumah tangga, agak kritikal jugak..suaminya kahwin satu lagi..hehe..Tapi, orang yang tak tahu cerita ni..dia tak akan sangka Kak Rosnida ni ada masalah..Tak nampak langsung stressnya...

Perasan tak? bila dia tak tunjuk kat orang stressnya...stress tu tak berjangkit kat orang lain..Bermakna, dia tak susahkan hati orang lain..dia tak main emosional orang lain..Dan dia sendiri..bila dia memudahkan orang..tak susahkan hati orang lain..semakin lama, saya tengok rumahtangganya semakin pulih..Sebab, dia tak bercakap berulang-ulang kali macam orang lain tentang stressnya...Bila kita kurang bercakap tentang stress kita itu, kita kurang menyalahkan orang lain...Lama-kelamaan, yang positif yang akan timbul..kita akan nampak kebaikan orang tu pulak..kesalahannya akan tertutup..

Percayalah, dengan hanya memberi LOVE kepada lebih ramai orang dan tidak menyalahkan orang lain..hidup kita akan lebih aman...lebih bahagia...

WALLLAHU'ALAM...

ALLAH MAHA HALUS (AL-LATHIFF)
Membaca Ya Latif sebanyak 129 kali akan menolong orang yang mengalami STRESS atau depressi.Orang tersebut akan mendapat hari yang lebih mudah dan lebih bahagia.







0 comments:

Post a Comment