Friday, October 3, 2014

SEDEKAH ENERGY!..

[SEDEKAH ENERGY!!...]

A Leader is An Energy Creator.

Alhamdulillah...dah 6 hari tak menulis ni..busy dengan Program Train The Trainer anjuran Richworks yang sangat-sangat awesome!!..


U all nak tau tak apa yang kami belajar di sana?... Ahaksss....mana best dengar dari citer orang, bayar sendiri...masuk dan experience sendirilah baru best!!...Lagi melekat - lekat!!...

Sebenarnya kan, kami belajar banyak sangat. Antaranya yang saya nampak ialah, pasal ENERGI!..

Memang betullah a leader is an energy creator!.. Bila dalam team kan, kalau tak ada sorang yang 'Energy Giver' ni, team kita memang akan dull.

Tapi....kalau dalam team, walau ada seorang sekalipun orang yang suka sedekah energi ni, dah boleh meningkatkan keyakinan dan semangat team members.

Energi ni sangat penting!...Sebab tu, kalau kita ada ramai ejen atau pekerja contohnya, kita tak boleh mengharap energi daripada dorang ni...Kita yang perlu beri energi dulu. Kita kan LEADER!!...A great leader must learn how to give or contribute energy!... Barulah orang sekeliling kita happy bekerja dan nak deal bisnes dengan kita.

Dalam kelas atau program TTT, sepanjang hari dari pagi-pagi sampai ke malam, kami belajar untuk sedekah energi!.. Beri!! Beri!!.. Beri!!!.. Barulah bertambah excited nak belajar!..

Kat luar atau real life pulak... macamana nak contribute energy?.. Nak tepuk tangan pada siapa?..Nak jerit kat siapa?..

Uols ni kannnnn...itu pun tak paham..Senang jer, kat luar....beri senyuman tu pun dah boleh beri energi pada orang yang kita jumpa sepenjang hari!... Semudah tu jer pun..

Kalau kita tunjuk muncungggg je...masammmm je...ketattt je ...atau muka garang, singa pun tak segarang dia....itu memang bukan energi seorang LEADER!!..Tak semestinya seorang leader perlu jadi garang dan serius sepanjang masa?..

Sebab orang yang suka tunjuk muka garang atau 'authority face' dan tak senyum tu sebenarnya menyampaikan energi yang tak best pada team members dia...Bila team members dapat energi yang tak best, dia akan perform tak? Mungkin kalau dia perform pun, segalanya kerana duit..duit...duit...Tapi konfem lama-lama dia akan lari!... Buat apa dia nak tunggu lama-lama tempat yang dia tak dapat energy?..Mesti dia akan cari tempat lain yang boleh beri dia energi positif!!..

U all para leader semua, kena banyak sangat contribute energi kayyy...Everyday sedekah energi kepada setiap orang yang kita jumpa...Insyaallah orang yang energi positif ni, dia akan menarik lebih banyak kekayaan, kejayaan, keberkatan, kesihatan dah kebahagiaan!!...Kerana...what u give, u will get back MORE!!...

Thank you Train The Trainer for this awesome knowledge!!...I really love it!!..

♡Salam sayang semua......:) ♡

0 comments:

Post a Comment