Saturday, September 21, 2013

JANGAN BUKAK KEDAI KALAU.........

JANGAN BUKAK KEDAI KALAU.........

Nak buat bisnes....atau, nak berjaya dalam kerjaya..apa yang u kena buat?..Sebenarnya simple, sangat-sangat simple..Tak ada modal pun, senang sangat...Apa yang u kena buat?

U sebenarnya kena bagi FIRST IMPRESSION untuk setiap pelanggan yang u jumpa...tak kisah lah jumpa secara fizikal atau di alam maya...Maksudnya, bila mata bertentang mata....Eh tak boleh ke?..Sori, soriii..ini untuk sama-sama jantina lah..u kena terus SAMBAR HATI dia..TACKLE dia..Make sure sampai ke tahap dengan pandangan mata je dia dah JATUH CINTA dengan u..Contoh je..senang sikit contoh tu,sebab semua orang pernah rasa, kan kan kannn?..

Sebenarnya kan, tak perlu nak kata apa-apa punnn...First impression adalah bila kita beri SENYUMAN...Make sure senyuman tu senyuman yang ikhlas, a heartwarming smile, senyuman yang datang betul-betul dari hati yang paling dalam...Senyuman yang membuatkan orang rasa we love them...we care about them...

Ada satu peribahasa Cina yang best.."Orang yang TAK RETI SENYUM....jangan bukak kedai..!". Sentap kan?...Untuk orang yang tak reti senyum memang sentap! Saya pasti ramai yang sentap sebab kat luar sana saya tengok ramainyaaaaaa orang dalam kategori ni...Tak payah lah nak susah-susah buat bisnes ye Kak Gayah...nak bukak kedai ke...walaupun bisnes internet sekalipun...orang boleh rasa u jenis senyum ke tidak...Perkataan dah boleh melambangkan attitude seseorang sebenarnya....Dan, mereka yang tak reti nak senyum ni..percayalah, orang tak suka pun berurusan dengan u..customer pun tak akan datang dah kedai u..Buang masa je u bukak kedai sebenarnya...buang masa je u buat bisnes sebenarnya...Sooner or later, u rasa bisnes u akan berkembang ke kalau orang tak suka dengan u?..

Senyuman sebenarnya ialah mesej yang menunjukkan diri u..Nak bagi sentap lagi, orang yang senyum dilihat mempunyai hati yang baik..Bukan saya yang kata kay...ini Pak Cik Dale Carnegie yang kata dalam buku-bukunya..Ye lah kan, sebab senyum boleh membahagiakan dan membuat orang happy..

Orang yang tak reti senyum kat orang..tambah lagi bermuka masam dan ketattt...akan membuatkan orang lain lebih STRESS..bukan saja dia yang stress, dia akan menjangkitkan stress dia kepada orang lain..Baik ke hati dia kalau dia suka buat bagi orang lain tak happy?Lagipun, dalam tv pun selalu tunjuk, orang yang tak senyum memang hati dia tak baik..sebab, perasan tak?..Pencuri ke watak orang jahat dalam tv tu..muka depa macamana? Mana ada yang senyum..malah garang je muka dia...Hati dia baik ke?

Contohnya, katakan kita senyum kepada orang yagn tengah stress..stress dengan bosnya ke, dengan anak-anak ke, dengan pasangan ke..Dengan senyuman kita, ia akan membuatkan dia terasa ada HOPE dalam hidup dia...ada JOY dalam dunia ni..Dia akan mula fikir, bukan semua orang teruk, bukan semua orang tak sayang dia...Ada yang sayang dia sebenarnya....

Ada satu kajian mengatakan, orang yang suka senyum boleh manage bisnes dengan bagus, boleh mengajar dengan berjaya, boleh menjual dengan lebih efektif...dan paling best, boleh membesarkan anak-anak yang sentiasa ceria dan happy, tak tension-tension..yang merasakan rumahnya adalah syurganya..yang tak terasa nak merempit..:)

Seriously, bagi saya THE POWER OF SENYUM ni sangat sangat penting!..Inilah sebenarnya TINDAKAN kita yang pertama kalau kita nak buat bisnes..atau nak berjaya dalam kerjaya...Yang dikatakan Fast Action Fast Result tu...inilah dia action pertama yang kita semua kena ambik...Kalau ini pun u all tak boleh buat.....Insyaallah bisnes u gagal...Sebab cuba tengok orang-orang yang berjaya, dalam dan luar negara..Kalau di Malaysia contohnya Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari, Tony Fernandez, ramai lagi lahh...termasuk mentor kita....senyum manis kannn?...

Jadi, apa lagi..tiru saja lahhh....Kami pun sekarang, kalau nak ambik staff baru...rasanya lebih rela ambik staff yang tak ada cert apa pun rather than yang ada PHD bagai...asalkan dia boleh beri senyuman yang manis dan ikhlas...Itu requirement kami..tak kira customer service atau yang lain-lain punn...Kalau pengedar kami pulak, kami dah boleh rasa...siapa yang akan boom bisnes dia...kalau jenis yang tak senyum tu, boleh nampak...apa-apa isu pun dialah pakar komplennya..apa-apa isu pun...dialah yang selalu ada jaa tak kena....Yang lain-lain ok pun?...

Bila saya masuk round production pulak, kalau ada yang monyokkk je, memang kena berletiaq la...Saya nak semua manissss dan hepppiiii semasa buat kerja...Ni saya tengah aim sorang pekerja yang memanjang muncung...perkataan yang keluar pun yang negatifff je...Jangan sampai saya kaitkan sifat negatif dia dengan ajaran ibu bapanyaa..tak pasal mak ayah pulak yang salah...Dan sorang lagi saya aim, yang senyum hanya pada boss!! Nampak boss baru nak senyum..dengan pekerja lain.. dia lah raja..dia main hampuk je pekerja Bangladesh atau pekerja Indonesia...No no....tak boleh macam tu..Tak faham-faham lagi, berapa kali dah pesan..jangan double standard!!...I'm watching u!!...:)

Kepada orang yang tak reti nak senyum, percayalah, anda sukar menjadi money magnet...konfem duit pun takut untuk mendekati anda...Percayalah, dengan muka masam dan muka stress anda, semua orang di sekeliling anda...customer anda..pekerja anda....semuanya menunggu hari saja untuk meninggalkan anda..untuk say GOOD BYE pada anda....jangan pasangan anda yang say BAI BAIII sudah!!...Jadi Kassim Selamat lah jawabnyaaa...

Jadi, kalau nak bukak kedai..nak ada bisnes...atau nak lebih berjaya dalam kerjaya, perkara pertama yang kita kena belajar ialah SENYUM...Nampak mudah..nampak tak penting...TAPIII...jangan main-main...perkara ni sangat berperanan untuk bisnes anda..Perasan tak , bila kita senyum je..tiba-tiba hati rasa tenang..hati rasa bahagia...Bila kita tenang dan bahagia, secara tak sengaja....dengan senyuman, ia akan meninggalkan kesan yang mendalam pada ramai orang...Ia membuatkan anda disukai dan disayangi..Bayangkanlah kalau customer menyayangi anda?..Sudah tentu masa depan anda sangat cerah dalam bisnes...Customer atau client suka deal bisnes dengan anda...Apa akan jadi dengan bisnes anda?..Konfem meletop-letoppp!..

WALLAHU'ALAM...

ALLAH MAHA PENYANTUN (AL-HALIM)
Jika seseorang yang pemarah membaca Ya Halim sebanyak 88 kali semasa kemarahannya nyaris memuncak, nescaya marahnya itu akan reda.Jika cinta salah seorang dari pasangan suami isteri mula pudar, maka dengan menuliskan nama ini pada sebiji epal lalu memakannya akan membantu mengembalikan rasa cinta itu.


0 comments:

Post a Comment