Wednesday, May 29, 2013

ALLAH MENGIKUT SANGKAAN HAMBANYA

ALLAH MENGIKUT SANGKAAN HAMBANYA

Kenapa kita nak buat bisnes? Masing-masing ada sebabnya kan?..Ada yang nak kaya..Ada yang nak survive je..Ada yang nak tolong suami..Ada yang minat sangat-sangat..Macam-macam sebab kan?..Tapi, baru-baru ni saya dengar ada yang nak buat bisnes sebab intentionnya, kalau bisnes yang dia baru nak buat tu untung, dia kata dapat beli handbag idamannya bernilai berbelas ribu ringgit tu pun jadilah...

Mungkin ramai jugak yang meletakkan target macam tu...U all rasa boleh dapat tak apa yang u all nak? Mesti boleh!!...Kalau itulah sebabnya u all nak buat bisnes..Allah pasti beri, kerana Allah mengikut sangkaan hambanya...

Tapi....

U all nak tau tak? Kalau u all berniat nak buat bisnes sebab nak beli handbag tu saja....Itu saja niatnya, u all akan dapat handbag tu..tapi insyaallah setakat tu sajalahh...Handbag tu sajalah yang u all dapat!..Bisnes akan naik, naik, naik...lepas tu bila dah dapat handbag tu, insyaallah bisnes u akan merudum jatuh..Sebab apa? sebab yang u target dah dapat..Ingat, Allah mengikut sangkaan hambanya..

Ada sorang adik ni pun sama..dah jual insurans baru jual pada 5 orang rasanya...dengan duit komisyennya, dia dapat beli semua keinginannya..Dia beli PS3, dah lama teringin katanya..Bila dah dapat PS3, syok sangat main game..siang malam main game..terus comfort zone balik..dah stop cari client..Lepas tu salahkan industry..kononnya industri insuran dah slow sekarang ni...Tapi tengok orang lain ok je...makin buat duit lagi..Sebab apa jadi macam tu? Sebab dia buat insuran untuk dapat PS3. Lepas dapat, rasa ok lahhh sangattt...selesalah sangattt..Allah pun bagi setakat yang u mintak sajalah..Kerana Allah mengikut sangkaan hambaNya...

Jadi, Nampak tak? Bisnes ni kalau u all rasa nak buat untuk short term, dia akan jadi short term..Kalau kita aim long term, dia akan jadi long term...Lagipun kan, kalau pemikiran saya lah..yang buat bisnes untuk beli handbag tu..., boleh tak fikir untuk contribute kepada anak bangsa u dulu? Boleh tak fikir buat bisnes ni untuk membantu orang lain dulu..mesti ada ahli keluarga yang susah kan? Atau atleast buka peluang pekerjaan untuk remaja yang melepak, merempit...Tahu lah..yang aim macam tu sebab bisnes suami dah lebih dari cukup..bak kata orang sekarang ni, untung keras...atau masyukk...Tapi itu suami, dia ada contributionnya..

Isteri yang housewife ni? Anak-anak pun dah besar, nak buat apa? Takkan nak melepak je..takkan nak duduk rumah tengok sinetron je? Selama hidup 55 tahun ni...berapa sinetron dah u all tengok? Apa effectnya kepada kehidupan u all? Dah jadi kaya macam diorang dalam tv tu? Dah dapat tolong berapa buah rumah anak yatim?

Apa kata bila dapat untung 16 ribu untuk beli handbag idaman tu...reserve sekejap, gunalah duit tu untuk membantu anak yatim dulu..atau tolong ahli keluarga yang susah dulu..nanti dapat lagi 16 ribu barulah beli handbag tu...Sebab,kalau kami lahh..kami jenis tak sampai hati nak guna duit tu untuk diri sendiri, sebab dah tau..nanti kita akan dapat lagi..dapat lagi..

Contohnya, kalau kita teringin nak beli kereta baru, make sure mak bapak kita tak pakai kereta lama...Sebab rasa pelik pulak kalau kita ada duit nak beli kereta baru contohnya..tapi mak ayah kat kampung naik moto atau kereta buruk je?..Kalau kita duduk rumah macam mahligai..macam istana..mak ayah kat kampung macam duduk di setinggan?..Lagi satu, ada orang ni dapat je duit bisnes..plan nak melancong satu dunia.Boleh, bukan tak boleh...tapi mak bapak u all dah pegi umrah ke? Dah sampai ke Mekah ke?..Asyik pikir untuk diri sendiri je..Patut lah bisnes kejap je naik, pastu down balik...

Come on lah...buat bisnes sebenarnya kalau u all buat untuk diri u sendiri saja...U tak akan rasa tenang, u tak akan rasa nilainya...U akan rasa tak cukup..tak pernah cukup..tak puas-puas..walaupun dapat berjuta-juta...tapi masih tak cukup..masih takut, takut kalau-kalau bisnes u down nanti?..Perlu ke takut macam tu? Untuk orang yang buat bisnes dan contribute kepada anak yatim, atau orang miskin dan sebagainya, lihatlah...diorang ni dah tak rasa takut..Sebab dia tau, kalau bisnes dia down macamana pun, sure anak-anak yatim ni akan mendoakan mereka..Kalau dah anak yatim yang mendoakan, siapa boleh menidakkan?..

WALLAHU'ALAM...

ALLAH MAHA MENGHIDUPKAN (AL-MUHYI)
Jika orang membaca nama ini sebanyak 68 kali setiap hari maka Allah akan menghiasi hati mereka dengan cahaya iman dan ilmu dan akan memberikan kepada mereka kemahuan untuk menolong orang lain yang sedang memerlukan pertolongan.

0 comments:

Post a Comment