Saturday, May 18, 2013

KERANA DIRI INI SANGAT BERHARGA....

KERANA DIRI INI SANGAT BERHARGA....

Ramai yang nak buat bisnes...belum pun START..tapi dah STUCK...Stuck kat mana? Ada yang stuck sebab TAKUTT....takut bila dia dah start nanti, macamana income dia? Sekarang boleh la..ada la income nak cover sana sini...Tapi, kalau resign..kalau dah start buat bisnes, gaji pun tak dak...macamana nak hidup?

U all ni kannnn..sebenarnya tengah sabotaj diri sendiri..tapi u all tak perasan tau!..U all ni, suka kata yang buruk-buruk je pasal diri sendiri...Tak konfiden lah..takut lah...risau lah...Apa masalahnya ni?..Semalam kami ditanya oleh seorang mamat ni...nama dia ALONG (nama sebenar dirahsiakan)..Yang kelakar pasal tempat keje mamat nii...dulu dia kata boleh la dapat gaji dalam RM 4K-RM5K sebulan..tapi selepas buat polisi baru, gaji mamat ni dah dipotong 50%...kadang-kadang dapat tak sampai seribu pun sebulan...Walla, itu fair la kot untuk company tu..sebab dia nak bagi diorang perform..sapa yang keje lebih, dia dapat lebih la tu..Tapi untuk yang menanggung? Cukup ke bro?..Dah kawen, dah ada anak...Kalau gaji banyak tu, sebenarnya orang Indonesia pun tak cukup nak hidup kat bumi Malaysia ni tau...

Saya tanya Along...u pernah rasa tak DIRI U TU AMAT BERHARGA?..diri u tu sebenarnya SANGAT BERNILAI?..Pernah tak rasa macam tu?...Dia diam je, menung jauh..tak jawab pun..Mesti tak pernah rasa la kot...Itu lah dia, langsung tak ada keyakinan diri rupanya..Sentiasa letakkan diri di SECOND CLASS...best ke jadi BANGSA MELAYU SECOND CLASS?..atau LOW CLASS?..Beli barang pun yang second hand..kalau ada yang orang bagi, lagi bagus...pakai je bekas orang...Macamana saya tau?.Sebab saya la tu dulu macam tu...Nak buat macamana beb, nak CUT COST!..cut..cut..cut...tapi bocor..bocor..jugak...Tak reti lagi masa tu...patutnya cari idea buat duit...bukannya cut cost!..Apa daaaaa....

Diri ini amat berharga.........(iklan :))

Saya kata pada Along, kami berdua ni dulu...masing-masing confident tahap gaban dengan diri sendiri!..Abang, dia sangat confident masa nak resign, dia kata kat abah..jangan risau apa-apa, kalau dia resign dan let say bisnes tak ok...sure dia akan senang dapat kerja kat mana-mana..Ex-boss dia ramai yang besar tapak tangan nak terima dia kembali...Mana-mana dia kerja pun, mesti boss-boss dia counter offer dia, tak bagi dia resign...

Ingat lagi, masa kami mula-mula berhijrah di KL ni kannn...saya yang start bekerja dulu, terpaksa jadi weekend wife..sebab suami masih bekerja di Penang...Pastu kan, dia dah dapat kerja kat branch di PJ, dengan company yang sama...Tup-tup rupanya boss kat sini tak tau apa...dan hilanglah kerja tu...Sebulan suamiku tak bekerja!Mak ayah di kampung tak tau apa-apa..Tak nak bagitau sebab takut diorang risau..

 U rasa apa perasaan saya masa tu? Risau? Takut? Dah lah memboyot anak pertama masa tu...Saya sebenarnya TAK RISAU LANGSUNG!...Kenapa saya tak takut?..Sebab saya tau character suami saya!..Saya tau attitude dia..Saya konfiden dengan dia!..Pagi-pagi dia siap macam nak p ofis..tapi sebenarnya dia nak hantar saya ke LRT je...lepas tu, sepanjang hari dia di Cyber Cafe atau penuhkan aktiviti dengan interviews...dia act macam bekerja setiap hari..tak pernah dia MALAS!..Jadi, siapa tak konfiden?..Saya tau one day dia akan dapat kerja..Doa dan mintak je pada Allah and let it go...Alhamdulillah, cukup-cukup sebulan...dapat lah kerja..

Nampak ke nampak?

Saya pulak, nak start buat kek coklat sahaja....tanya sifu sana sini..semua tak konfiden dengan saya..Kata diorang, mana boleh nak hidup kalau buat kek coklat saja...Seriously, masa dikatakan macam tu..Saya fikir dalam hati...Aku rasa boleh!..Aku sangat konfiden!..Ramai peminat kek coklat ni...Pastu, buat je...TRY AND ADJUST...

Saya kata kat Along, kalau nak tunggu kek akak tu perfect..solid la sangat...konfem sampai ke hari ni akak tak dapat buat lagi...Sebab sentiasa ada ja yang tak betul sana sini...Sentiasa kita improvise dan betulkan...Tak perlu tunggu..tunggu..kaji..kajiii..berzaman kaji..nak buat kek coklat pun nak kaji apa berzaman-zaman?...buat je lah...kalau tak betul, nanti kita betulkan...So simple beb!..

Key word nya ialah..PERCAYALAH PADA DIRI SENDIRI...Ini tidak, bila budak kecik tu kata, aku ni tak tau la boleh berjaya macam dia ke tak...Aku ni tak tau la boleh jadi kaya macam dia ke tak...Hati kita lebih percaya pada budak kecik tu...Pastu bila pegi buat sale, kita cerita la produk kita tu bagussss sangat...tapi, orang susah nak percaya, sebab sebenarnya...orang boleh RASA yang u sendiri tak konfiden sebenarnya!..Tambah-tambah lagi..kalau u eager sangat nak jual kek coklat contohnya....Tapi u sendiri tak suka kek coklat, dan tak pernah rasa!..U tipu kelentong macamana sedap punn..orang susah nak percaya!..


Saya dulu..sebelum buat kek coklat ni...buat lah bisnes apa punnnn..meniaga larut malam ke, semuanya saya pastikan saya sampai ke puncak!..Saya tak suka sabotaj diri...Tak suka kata diri saya tak boleh!..Saya betul-betul sayangkan diri saya..Saya akan cuba seboleh-bolehnya...Kalau kita sendiri tak sayangkan diri kita..kalau kita sendiri rasa diri kita ni LEMAH...LONGLAI..LEMAU..PENAKUT...Macamana kita nak bawak produk kita? Macamana kita nak konfiden dengan produk kita? Macamana kita nak yakinkan orang supaya beli produk kita?

Biasakanlah puji suami atau isteri atau anak-anak atau kawan-kawan jika mereka berjaya...Janganlah kedekut kata pujian kepada orang lain...kerana itulah PUNCA KEKUATAN sebenarnya...Kadang kala mereka pun tak sedar bahawa mereka BAGUS, sehinggalah kita memuji mereka...Mereka pun takut juga sebenarnya...tapi dengan pujian kita, dengan kata-kata kitalah mereka akan bertambah yakin dengan diri mereka sendiri..Bila mereka rasa diri mereka sangat berharga...bila mereka merasa diri mereka sangat bernilai...lihatlah perubahannya..Segala-galanya akan bertukar menjadi LUAR BIASA!..Segala-galanya akan bertukar menjadi MUDAH dan INDAH.....Masyaallahhh..Allahu Akbar!....

WALLAHU'ALAM....

ALLAH MAHA MEMULAKAN (AL-MUBDI)
Jika seseorang ragu-ragu dalam menetapkan keputusan yang akan diambilnya, maka dengan membaca Ya Mubdi sebanyak 1000 kali akan dapat memutuskan dengan tepat.

0 comments:

Post a Comment