Monday, May 20, 2013

JUALAN 50 RINGGIT SEHARI..

JUALAN 50 RINGGIT SEHARI..

Kalau u all, boleh tahan tak sale hanya RM50 je sehari...dan ini berlaku selama beberapa bulan selepas start berbisnes ?..Best ke best?.Kalau kira, sebulan sale dia dalam RM1500 je...Cukup ke? Siapa tu yang dapat sale yang tak best macam tu?..Sape lagiii....Anis Chocolate Moist Cake tu lahhh....Sebab tu lah, semalam bila jualan semasa pembukaan Stokis Negeri Sembilan kami, Pn Siti Zura & Tuan Tajulazam mendapat sale lebih kurang RM1400 kami sangat teruja!..Seriously, kami sangat happy..It's a good sign..It's a good start!..

Teringat lagi sale kami masa baru start bukak kedai dulu...Mei 2010 bukak kedai, sale hanya 50 ringgit je sehari, seingat saya..4 atau 5 bulan jugak sale macam tu...Naik la jugak sikit sikit...kadang-kadang RM80..Dan ingat jugak lagi..masa tu kami letak duit sale dalam kotak je..hehehe..Malu nak citer, tapi itulah dia sebenarnya..

Bila sale dah meningkat sikit...ibu angkat Bonda Meah pun kesian tengok kotak tu agaknya..dia hadiahkan peti duit yang besar sikit tu..Barulah proper kata Bonda Meah..nampak sikit macam tempat letak duit..ada mangga lak tu..hehe..

Pastu..selepas lebih kurang 5 bulan, sale meningkat perlahan-lahan..Sampai sehari tu, kami excited betul..kira  ..kira..sale hari tu dah mencecah 1000 ringgit!!! Wowwww!!!!..Masa tu di rumah, jadi bila sampai je kiraan yang ke seribu, kami bersama-sama anak-anak dan Kak Nila (maid) , melompat dan bertepuk tangan...happy betul kami masa tu!.Saulpai sekarang pun kami sentiasa update anak-anak berapa sale sebulan untuk kedai kami..supaya diorang ni tahu perkembangan bisnes. Sebab kami fikir,bila diorang excited, happy, bila belajar pun ilmu senang nak masuk..

Tapi kannn...

Masa dapat 50 ringgit sehari tu kan...sebenarnya, perasaan kami sukar digambarkan...Kami sangat-sangat happy sebenarnya bila ada orang walk-in beli kek masa tu..masa tu semata-mata customer beli kek dan tart nenas sahaja..Kek-kek lain semua tak ada lagi...Sistem dealer pun belum buat lagi..Ye lah, masa tu AMP (Advance Marketing Power) tak masuk lagi...Add value pun tak faham lagi...Ingat add value kek tu saja...

Walaupun masa tu pelanggan ada la dalam 5 atau 6 orang sehari...tapi kami bagi layanan FIRST CLASS!!..Masa tu rasa sangat-sangat appreciate ada customer walk-in beli kek nih...Ye lah, tak pernah rasa bukak kedai..dulu kan kat rumah mana ada customer walk in..hehe...Best tau, rasa macam...eh, aku dah ada kedai?..

Jadi, nak sampai ke tahap macam ni u all ingat sekelip mata ke? Ingat sebulan dua sale dah boleh jadi juta-juta ke? Ada yang baru-baru ni tanya kami, saya rasa dekat tempat saya tak ada yang suka kek macam ni semualah..saya rasa taste orang kat tempat saya lain lah..Dia bagitau kami, bisnes kat tempat dia teruk lah..macam nak komplen bunyinya....

Tapi yang buat kami pening dan malas nak cakap sebenarnya ialah.....bisnes dia baru bermula 3 bulan!..Masyaallah...baru 3 bulan dah nak komplen?..u all ingat kami dulu terus terus jadi macam ni ke? U all ingat indah sangat ke masa mula-mula bukak kedai dulu?..Ye lah orang tak datang kedai, barang apa yang ada di kedai?..Varieties ke tak? Lagi satu, soalan maut suami saya tanya dia...u dah buat marketing ke? U dah pasang banner ke bunting ke seluruh daerah u ke? Facebook dah buat ke?Setiap rakyat di daerah u tu dah rasa ke produk u?..Kalau itu pun tak buat, u ingat customer semua ni nak tau kedai u, nak tau produk u tu macamana?..

Kalau saya ditanya soalan macam tu...saya malas nak jawab...Sebab kadang-kadang diorang ni nak cepat je..Tak sabar langsung!..Kalau nak cerita macamana saya boleh bersabar...Macamana tahap kesabaran saya...saya rasa u all akan pening..Kadang-kadang saya malas nak cerita pasal ni...sebab sangat susah nak percaya dan susah nak apply..Tapi itulah yang saya buat....The Power of SABAR!!!..hehe..

Contoh, kalau ada pengedar atau stokis kami yang komplen sale kat Petronas A ni slowww....dan bila ditanya dah berapa lama hantar kat situ? Dia jawab 2 bulan..ada yang baru 2 minggu...Diorang ingat apa ye..saya pun pening..U all nak tau, saya punya period of kesabaran boleh tahan sampai SETAHUN!!!...Maksudnya, saya sanggup test market di sesetengah tempat tu, hampir setahun sebab saya yakin orang di kawasan yg marketnya slow tu, bermaksud ramai yang belum rasa kek saya....Bukan orang kat situ semua tak suka chocolate cake..No!..Kita yang salah tak marketing, jangan salahkan orang pulak, salah Petronas lah..salah owner kedai lah...Tengok dulu apa yang kita dah buat? Ha, amik kau...hehe...

Orang nak buat bisnes ni boleh ke tak sabar?..Kalau jenis yang tak sabar, baik kerja makan gaji je saya rasa..senang, income maintain je setiap bulan...Kan sonang? Betullll, semua orang nak cepat...tapi cepat yang ada ilmu lah ye..Pegi belajar macamana nak tarik customer...Pegi belajar macamana nak buat marketing...Pegi belajar macamana nak layan customer...Tapi bukan itu je tau, yang penting...tengok diri sendiri..Bak kata mentor, CERMINLAH DIRI.....

WALLAHU'ALAM..

ALLAH MAHA BIJAKSANA (AL-HAKIM)
Jika seseorang merasa bahawa dirinya tidak mampu melaksanakan tugas yang ditanggungnya, atau jika semua usaha yang ditempuhnya mengalami kegagalan, kemudian dia tetap membaca nama ini, nescaya segalanya akan berubah menjadi lebih baik.


0 comments:

Post a Comment