Monday, May 6, 2013

ORANG YANG FAHAM PERASAAN ORANG LAIN...AKAN BERJAYA!

ORANG YANG FAHAM PERASAAN ORANG LAIN...AKAN BERJAYA!

Sama ada dalam bisnes atau dalam personal life kita, memahami perasaan atau memahami kehendak orang lain adalah sangat-sangat penting dan kritikal. Bagi anda yang boleh faham tentang ini tak perlu takut..Anda pasti boleh berjaya dalam bisnes..anda pasti boleh juga berjaya dalam kerjaya anda..Atauu..anda juga pasti boleh berjaya dalam kerjaya politik anda...

Siapa yang selalu tak pernah memahami atau fikirkan tentang orang lain? Kalau dia kata nakk.dia mesti nakk jugak..Tak kira apa, dia nak jugak..Siapa? Budak-budak kan? Anak-anak kecik kita kan? Contohnya baru-baru ni kawan saya Zura cerita, anaknya Dina tak jemu-jemu nak makan kek..Abahnya tak kasilah kan..selalu sangat Dina ni makan..Abahnya dapat idea..dia kata kat Dina, itu kek orang..Dina pun sambung menangis.., nak kek orang!!..nak kek orang!!...hehe cute kan?..Dah namanya budak-budak..kita explain macamana pun, dia tak akan faham perasaan orang dewasa..Yang penting dia target mesti dapat!..

Jadi, kita sebagai orang dewasa, takkan nak jadi macam budak-budak kot..Takkan nak berfikir macam budak-budak? Bab nak target sampai dapat tu..kita boleh tiru..tapi..bab yang tak faham perasaan orang lain tu, tak boleh tiru lah kan?..

Sebagai orang dewasa, kita kena pandai faham perasaan atau tahu apa yang orang lain nak..Faham dan tahu apa yang orang lain suka..faham dan tahu sensitiviti perasaan orang lain.Tak kira siapa kita..boss ke, pekerja, peniaga, pelanggan, anak-anak, ibubapa,ataupun kawan-kawan..semua kena masing-masing memahami...Try to be in other people's shoes...Cuba jadi dirinya sekejap..bayangkan kalau u jadi dia..cuba fahami situasi dia..cuba ambil tahu apa yang dia nak..dia suka..u cuba beri...Bila ada kefahaman ini,insyaallah dia akan memahami u..What u give, u get back more!!..

Pengalaman pertama seorang rakan baik saya ada pekerja sebelum dia buat bisnes..ialah dia ada pembantu rumah..Masa  maid dia nak start kerja, ada seorang rakan bagi nasihat, u jangan bagi maid u bercampur dan bercakap dengan maid-maid jiran..Nanti dia cepat terpengaruh dan lari..U jangan itu..u jangan ini..Rakan baik saya tu fikir..dia tak boleh nak ikut nasihat kawan dia sebab kawan dia ni dah 5 kali bertukar maid..dah 5 kali maid dia lari..huuhuu..

Dan, rakan baik saya tu kata...kenapa maidnya boleh bertahan 11 tahun bersamanya ialah dia dapat 'masuk dalam kasut' maidnya...Perkara pertama yang dia buat masa dia dapat maid dia tu..dia cuba jadi maid dia..Dia cuba masuk dalam fikiran maid dia, dia fikir..kalau lah dia yang jadi maid dan terpaksa jadi bibik di Jakarta..apa dia akan rasa kalau tiba-tiba ada maid dari Malaysia di sebelah rumah majikannya? Rasa teringin kan nak sembang-sembang? Ye lah, bahasa pun sama..dengan majikan bahasa asing kok..Rasa macam selamat sebab ada saudara kita di sana?..kan?...Rasa banyak cerita nak dikongsikan bersama..Normal lah tu kan?

Rakan baik saya ni cerita, dia berfikir..bukankah maidnya ni hanya manusia biasa? Yang perlukan kawan-kawan untuk berborak-borak?.Kita pun suka berkawan..Tentu dia pun sama..Tak ada beza sebenarnya kita ni sesama manusia..Semua orang tercari-cari kebahagiaan..semua orang sukakan keindahan..semua orang dambakan kasih sayang..semua orang perlukan senyuman..semua orang mahukan ketenangan..

Tak kira kita dari negara mana, tak kita apa status kita..tak kira kita di parti politik mana..tak kira berapa umur kita..Semua manusia ingin difahami..Semua manusia ingin di hargai..tak suka dilupakan..tak suka diketepikan..tak suka disisihkan..Semua manusia juga ingin di belai..dipuji..tak suka dihina..dicaci..dikutuk..dikeji...Mana ada manusia yang suka dikutuk dihina? Walaupun dia boleh terima kata-kata kesat orang lain..tetapi...deep from his heart, dia pasti sedih kenapa dirinya dihina sebegitu? Kenapa sampai macam tu orang caci dia?..Perlukah kita menghina orang? Perlukah kita menjatuhkan maruah dan air muka orang lain?.

Kalau kita dah memahami kehendak dan perasaan orang lain..kenapa kita tak gunakan psikologi ini dalam bisnes kita? Kan lebih mudah bisnes kita kalau kita faham kehendak pelanggan kita? Kan lebih mudah kita jalinkan hubungan dengan pelanggan kalau kita faham apa yang dia suka? Cuba observe tengok..kawan-kawan kita yang dah berjaya..observe mentor kita..pandai tak dia memahami kehendak pelanggannya? Tak ragu-ragu lagi..mereka ni sangat-sangat memahami kehendak pelanggan mereka..memahami perasaan pelanggan mereka..Sebab itulah mereka berjaya dan terus berjaya!!..

WALLAHU'ALAM...

ALLAH MAHA MENGETAHUI ( AL-'ALIM)
Jika seseorang membaca Ya 'Alim 100 kali setelah mengerjakan solat, maka dia akan beroleh kemampuan untuk melihat hal-hal tertentu yang luput dari perhatian orang. Jika seseorang melazimkan membaca nama ini 150 kali setiap hari, nescaya pemikiran dan pemahamannya akan bertambah.


0 comments:

Post a Comment