Friday, September 19, 2014

[CABARAN SISTEM EJEN]

SERVIS OUTLET

Antara cabaran bagi pengusaha yang menjalankan sistem ejen ini ialah ejen / pengedar tak buat bisnes secara serius.

Mereka masih dalam peringkat cuba - cuba. Ini memberi cabaran sebenarnya kepada pengusaha kerana ejen tidak ambil tanggungjawab yang sepenuhnya. Untuk Anis Chocolate, kami sering tekankan sekurang - kurangnya pengedar perlu ada 30 outlet. Kenapa 30 outlet? Nanti saya terangkan kemudian.

Tapi bila pengedar mempunyai outlet kurang dari 30, mungkin ada 5 - 10 outlet saja, inilah yang membuatkan mereka rasa tak berbaloi.
Sebab itulah rata - rata pengedar kami yang aktif, yang laju ada lebih dari 30 outlet. Barulah dapat merasa keuntungannya. Dapat merasa hasilnya.

Okay balik kepada cabaran. Bila pengedar tidak serius dalam bisnes ini, dia tak servis outlet seperti mana yang kami sering tekankan, imej syarikat menjadi buruk.
Outlet - outlet ini kadang - kadang tidak tahu yang menghantar kek ini sebenarnya pengedar, bukan pekerja Anis Food. Jadi, bagi yang servis outlet tidak konsisten, sekejap hantar sekejap tidak, bila dia rasa free dia hantar. Bila tak free dia biarkan saja outlet.

Ada jugak yang buat macam ni. Bila hari bekerja dia hantar. Bila cuti sekolah dia pun nak bercuti. Betul, tak salah bercuti tu...tapi dengan outlet pun dia stop servis. Inilah yang memberi imej buruk kepada syarikat. Sepatutnya, yang kami sarankan, bila nak bercuti atau nak bersalin, atau tak sihat dan sebagainya, beritahu kepada Stokis. Biar dia yang uruskan buat sementara. Kerana itu memang tanggungjawab Stokis.

Untuk Stokis kami, mereka memang tak ada masalah bab ni. Sebab kebanyakannya full time. Ada juga yang belum full time, tapi mereka pandai manage masa.
Sebenarnya attitude mengenai tanggungjawab pengedar ini sangat memberi impact kepada kami. Terutama berkenaan tak servis outlet.

Baru-baru ni salah seorang owner stesyen minyak pun menolak kek kami kerana mempunyai pengalaman yang 'tak best' dengan sikap pengedar.
Walaupun ini bukan masalah utama dalam sistem ejen kami, kerana sepatutnya semua dah memahami, tapi kadang kala masih terjadi jugak.

Walaupun kek dah ada di pelusok negara, dan ini menunjukkan sistem pengedar yang agak kuat, tapi bila owner outlet dapat pengalaman yang tak best dengan pengedar kita, dia akan selamanya terasa.
Kita tak boleh salahkan owner tersebut jugak. Kerana sebenarnya salah kami juga kerana pengedar tersebut yang tidak terlatih. Maksudnya belum hadiri kelas perkongsian kami. Belum ada ilmu secukupnya.

Nampak tak betapa sikap kita semua boleh memberi imej yang buruk kepada owner-owner outlet? Dan sebenarnya, apa yang kami nampak, inilah juga kenapa syarikat-syarikat besar seperti Petronas, Mydin, Giant dan sebagainya sangat memilih vendor mereka?

Dan cerita - cerita yang negatif ini jugaklah yang membuatkan mereka tidak percaya kepada IKS Bumiputera. Dan kalau perasan, syarikat bukan bumiputera jarang yang menggunakan sistem ejen dalam bisnes jenis 'trading' ini. Kenapa? Inilah salah satu puncanya.
Sebab itulah kami pihak syarikat mencari jalan untuk cuba kurangkan masalah ini.

Kami mengeluarkan polisi terbaru iaitu kami berhak untuk tarik balik outlet - outlet yang tidak diservis lebih dari 2 minggu.
Kerana dalam bisnes, servis sangat penting. Dan kami tak nak berurusan dengan usahawan yang tak serius. Kerana kalau 2 minggu tak servis outlet, itu bermaksud anda main-main.

Dalam bisnes, tidak ada istilah cuba-cuba, main-main, buat suka-suka hati. Ini bukan mentaliti orang bisnes. Orang tak bisnes atau bekerjaya jugak sepatutnya tidak ada mentaliti ini.
Kerana, what you do anything, is what you do everything!..
Ok jutawanku sayang?...

Sebenarnya ada lagi cabaran yang nak share ni. Tapi macam dah panjang pulak leteran hari ini..hehe..Takpe, insyaallah di lain keluaran kay...hihii


Salam Jumaat yang penuh barokah untuk anda semua...Jom kita banyakkan bersedekah hari ini kayy  

Indahnya hati dengan beristighfar, berselawat, bersyukur dan bersedekah... 

0 comments:

Post a Comment