Friday, September 26, 2014

FOKUS YANG BEST JE...

FOKUS YANG BEST JE....

Setiap hari macam-macam yang kita akan hadapi. Ada yang selalu dapat berita baik, ada yang selalu dapat berita tak gembira.

Tapi semua tu terpulang pada seseorang juga. Bagaimana dia melihat sesuatu keadaan dan bagaimana dia handle titik fokus dia.

Kalau diikutkan, semua orang menghadapi masalah atau cabaran yang sama setiap hari. Jangan ingat mereka yang berjaya tu tak ada cabarannya. Dan jangan ingat anda saja yang di uji dengan dugaan demi dugaan.

Kalau pasal dugaan macam ni.....

  • Kena reject
  • Customer hutang 
  • Susah dapat pekerja yg bagus
  • Ejen tak aktif
  • Modal untuk rolling
  • Orang tak appreciate
  • Kena kritik
Kalau dugaan macam ni, semua orang pun hadapi juga. Cuma yang membezakannya ialah tahap fokus seseorang itu.

Apa yang dia fokus?..

Setiap hari, dari awal pagi lagi, dia fokus dan expect mendapat berita gembira dari Allah setiap hari. Dia berangan hari ni mesti dia akan dapat berita gembira. Tak kisah berita apa sekalipun, pasal bisnes atau pasal kerja atau pasal personal. Yang penting semuanya good news belaka.

Maafkan saya, dulu staff saya selalu update pasal kek yang ada return bila dorang hantar ke outlet-outet. Yang bertambah tak bestnya, dorang update awal-awal pagi. Bukan tak nak tau pasal return atau komplen.. tapi itu bukan fokus utama. Walaupun sebenarnya yang return tu tak banyak mana, kadang-kadang 2 biji je, atau 5 biji return. Tapi getaran yang sampai amatlah tak best.

Jadi, saya mintak staff saya tukar style. Saya mintak dorang update berapa kek yang habis dan update outlet - outlet yang keknya habis lucin. Kalau nak citer pasal yang return, citerlah petang-petang... Alhamdulillah, lepas tu semuanya dengar update - update yang best-best jer.. Nampak thumbs up jer dalam whattsap tu... Bukan tak ada yang return, tapi kalau kita tak fokus ke situ, nampak sale pun makin meningkat. Betul....best tau!!...

Kalau pagi - pagi dah dengar citer sedih ni, atau citer eksiden ke, jalan jem ke...alangkah tak bestnya getaran yang kita beri.... boleh kasi pecah aura orang lain tau.. Kalau dengan berita yang kita bawak tu membuatkan orang lain risau, takut, berdebar, kecewa... Bermaksud, nampak tak betapa walaupun kecil apa yang kita sebutkan, memberi erti yang sangat besar kepada orang lain dan boleh mempengaruhi kehidupan dia. Nampak tak contribution kita pada orang lain?..

Makin teruk lagi, sebab kata-kata u yang tak best tu lama-lama masuk dalam subconcious mind dia tanpa sedar dan dipilih menjadi program atau pemikiran dia...dan itulah rupanya punca dia berjaya atau gagal dalam hidup. Nak ke contribute kegagalan untuk hidup orang lain?.. Paling teruk orang yang kita pengaruhi pulak adalah pasangan kita sendiri atau anak-anak kita sendiri?..Amacam?...

Jadi, pilihlah untuk berkata - kata yang baik - baik dan menghiburkan saja.... Terutamanya pagi-pagi, jangan pecah aura kita sendiri dan pecahkan aura orang lain dengan angin kita yang tak menentu..Ada yang pagi-pagi lagi dah marah-marah...

Kesiannn...., apa kata pagi - pagi kita start puji Allah, bersyukur, supaya kita nampak banyaknya nikmat yang Allah bagi tak putus - putus pada kita... Kita juga boleh start puji orang atau share happiness dengan orang tentang kejayaan dia.

Jangan terlalu menyebut tentang "masalahnya....." atau "cabarannya..." kerana orang yang selalu menyebut tentang masalah akan menarik banyak masalah...Nak?.. Saya tak nak.. saya nak tarik kekayaan dan kejayaan jer.. nak tarik citer-citer yang happy saja...

Ok guys, let's enjoy your life today...tapi ingat, sentiasa dahulukan dengan Allah kay.. sori panjang sangat...:)

♥ Jom kita beristighfar 100 kali dan berselawat 1000 kali sehari...:) ♥

0 comments:

Post a Comment